Dieta biegacza

Stosowanie odpowiedniej diety dla biegacza jest niezwykle ważnym elementem całego treningu. W tym sporcie dobry posiłek odgrywa ogromną rolę i ma wpływ na dalsze osiągi oraz wytrzymałość zawodnika.  Musi być przede wszystkim lekko ale i wartościowo.

Nieważne czy biegasz zawodowo, czy tylko dla przyjemności  – węglowodany powinny być Twoim głównym źródłem energii.  Dieta dla biegaczy nie jest skomplikowana i stosunkowo łatwa w realizacji. Tłuszcze i białko powinniśmy spożywać w godzinach wieczornych, węglowodany zaś w posiłkach około treningowych.  Podczas przygotowania do biegu standardowy posiłek powinien składać się z około 60-65% węglowodanów w zjadanych kaloriach. Kategorycznie zabronione jest bieganie na czczo. W momencie wyczerpania rezerw naszego „paliwa” energetycznego konsekwencje zdrowotne mogą być naprawdę poważne.

Najważniejsze produkty dostarczające nam węglowodanów to:  kasza, ryż, pieczywo, makaron czy nawet suszone ziarna. Oczywiście istnieją również suplementy diety, które pomagają w doraźnym zaaplikowaniu naszemu organizmowi większej dawki energii. W sytuacjach kiedy np. nie mamy możliwości lub czasu zjeść jakiegoś bogatego posiłku przed treningiem, warto skorzystać z odżywek przedtreningowych .

Nie można również zapomnieć o odpowiedniej podaży białka – podstawowego budulca naszych mięśni. Oczywiście nie jest to dobre źródło energii w trakcie biegu. Białko pomaga regenerować organizm po treningu i buduje masę mieśniową –  co przekłada się na lepsze osiągi. Do najważniejszych białkowych pokarmów należą: nabiał, kurczak, indyk, ryby, fasola czy orzechy.

Równie ważny jest posiłek potreningowy. Należy uzupełnić węglowodany, białko, minerały i witaminy które straciliśmy w trakcie wysiłku. Zalecane jest zatem, aby zaraz po treningu spożyć produkt złożony z węglowodanów prostych czyli np. wafli ryżowych, batonów energetycznych, bananów. Na tą okazję warto również zaopatrzyć się w napoje energetyczno-białkowe. Taka odżywka potreningowa nie tylko przyspiesza przebieg procesów regeneracyjnych ale i działa pro-zdrowotnie.